در هفتاد و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چه گذشت: از پیگیری ایجاد انبار استراتژیک نهاده های دام و طیور تا بررسی استفاده بهینه از فرصت های حمل و نقل ریلی در تولید و صادرات استان

در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که به میزبانی اتاق بازرگانی قم و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن کشور برگزار شد، ایجاد انبار استراتژیک نهاده های دام و طیور و استفاده بهینه از فرصت های حمل و نقل ریلی در تولید و صادرات استان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، هفتاد و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن کشور، استاندار، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق بازرگانی قم، معاون دادستان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی در محل سالن ابریشم اتاق بازرگانی قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد ایرانی رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه رویکرد بخش خصوصی در مسائل کلان اقتصادی متفاوت از نگاه‌های حاکمیتی صرف است، اظهار داشت: برخلاف برداشت رایج، بخش خصوصی به‌دنبال بهره‌گیری از تفاوت قیمت‌های دولتی و غیردولتی نیست، بلکه سال‌هاست ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌ها را مطالبه می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: فعالان تولیدی کشور نیازمند ثبات و شفافیت در نرخ ارز و حامل‌های انرژی هستند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق به فعالیت بپردازند، نه اینکه هر روز با نرخ‌های متفاوت و دستوری برای بنزین و گازوئیل مواجه باشند.
ایرانی با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اصلاح ساختار قیمتی کشور افزود: در حال حاضر قیمت واقعی حامل‌های انرژی برای تولیدکننده به‌مراتب بالاتر از نرخ‌های اعلامی است و سود یارانه‌ها به دست تولید نمی‌رسد.
رئیس اتاق بازرگانی قم تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمتی و حرکت به سمت نرخ‌های واقعی و جهانی، جابه‌جایی‌های اقتصادی به‌سوی روش‌های بهینه‌تر همچون حمل‌ونقل ریلی هدایت خواهد شد، چرا که هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با افزایش نرخ سوخت به شدت بالا می‌رود.
رئیس اتاق قم تأکید کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی در کنار سیاست واقعی‌سازی قیمت‌ها، می‌تواند به کاهش هزینه تولید، افزایش رقابت‌پذیری واحدهای صنعتی و رونق صادرات استان بینجامد.
در ادامه نیز استاندار قم بر پیگیری دو طرح راهبردی در حوزه حمل‌ونقل ریلی قم تأکید کرد و ساماندهی فضای پیرامونی ایستگاه راه‌آهن و تسریع در احداث ایستگاه جدید قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را از اولویت‌های زیرساختی استان دانست.
وی با اشاره به پیگیری نمایندگان قم و اصفهان و همراهی استانداران برای تحقق طرح قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان، افزود: اتصال خطوط ریلی به شهرک صنعتی شکوهیه و سایر مناطق تولیدی از جمله موضوعات راهبردی استان است که در کنار مسئله منطقه ویژه اقتصادی و تکمیل زیرساخت سیلوی استان، گام‌های مهمی در مسیر توسعه حمل‌ونقل بار و تأمین امنیت پدافندی برمی‌دارد.
استاندار قم در ادامه ابراز داشت: برای تقویت پدافند غیرعامل و پوشش کمبود انبارهای استان و همچنین پشتیبانی از ذخایر راهبردی تهران، محل‌هایی در قم شناسایی شده که در همجواری با خطوط ریلی و مراکز صنعتی قرار دارند و می‌توانند به پایگاه‌های لجستیکی مؤثر تبدیل شوند.
جلالی نماینده بخش خصوصی در این نشست با اشاره به صادرات سالانه ۵۰ هزار تن کالای غیر عمده از استان، استفاده از حمل ریلی را راهکاری مقرون‌به‌صرفه و سریع دانست و تکمیل ایستگاه سلفچگان را مطالبه جدی فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: هزینه حمل تا ایستگاه قم، صرفه اقتصادی را کاهش می‌دهد و راه‌اندازی سلفچگان می‌تواند علاوه بر بخش خصوصی قم، سایر صادرکنندگان را منتفع کند.
جلالی آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ساخت سوله‌ها، انبار و تجهیزات بارگیری این ایستگاه را اعلام و تأکید کرد: با تکمیل سریع این پروژه، ظرفیت حمل‌ونقل ریلی استان جهش خواهد یافت.
در این نشست، ذوالفقار دیگر نماینده بخش خصوصی، با اشاره به افزایش ظرفیت تولید کارخانه به ۸۰۰ هزار تن، بر ضرورت تأمین مواد اولیه و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: برای انتقال ۲۰۰ هزار تن کالا از سیرجان به قم، هزینه حمل‌ونقل ریلی بیش از ۱۴۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است که از حمل جاده‌ای گران‌تر تمام می‌شود.
اردکانی از فعالان اقتصادی استان نیز با اشاره به گذشت ۱۵ سال از تصویب عبور خط سریع‌السیر اصفهان ـ قم ـ تهران از منطقه صنعتی نیزار، بر ضرورت تسریع عملیات اجرایی این طرح تأکید کرد و گفت: عدم راه‌اندازی این مسیر علاوه بر افزایش هزینه جابه‌جایی محموله‌ها، تأمین نیروی انسانی شرکت‌های مستقر در نیزار را دچار مشکل کرده است.

محمد نوپوش نایب رئیس اتاق بازرگانی قم اعتصاب رانندگان را تهدیدی جدی برای تولید دانست و گفت: مزیت حمل‌ونقل ریلی این است که این تهدید را ندارد و زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه‌های سلفچگان و شهرک‌های صنعتی در حال توسعه است.
وی افزود: با وجود مزایا، تعرفه فعلی حمل‌ونقل ریلی در برخی مسیرها تا ۵۰ درصد گران‌تر از جاده‌ای است، زیرا ترکیب جاده و ریل هزینه مضاعف ایجاد می‌کند.
شهاب علی‌عرب، نائب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: قم در حوزه جذب مسافر جایگاه سوم کشور را دارد و بیشتر زائران و گردشگران آن مسلمانانی هستند که از قم به مشهد سفر می‌کنند.
وی با بیان اینکه تهیه بلیت قطار قم ـ تهران برای زائران، دانشجویان و گردشگران دشوار است، افزود: بسیاری مجبورند یک تا دو ماه قبل بلیت تهیه کنند؛ لازم است ظرفیت ویژه‌ای برای قم در نظر گرفته شود تا بخشی از سفرها به سمت خطوط ریلی هدایت شود.
علی‌عرب ادامه داد: راه‌اندازی قطار زیارتی قم، مشابه مسیرهای شمال و رشت، می‌تواند این شهر را در فصول کم‌مسافر به مقصد گردشگری مذهبی تبدیل کند.
حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جایگاه فعلی قم در سامانه فروش بلیت قطار اظهار داشت: متأسفانه در فرآیند صدور بلیت، قم به‌عنوان مقصد مستقل شناخته نمی‌شود و مسافران ناچارند بلیت تهران را تهیه کنند و در مسیر در قم پیاده شوند، درحالی‌که این رویه علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به مسافران، شأن و موقعیت قم را در مسیرهای ریلی تضعیف می‌کند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت اجرای طرح قطارهای حومه‌ای، این اقدام را بدون تکمیل ریل‌گذاری و اتصال مستقیم خطوط به ایستگاه‌های مرکزی شهرها غیرقابل تحقق دانست و تصریح کرد: اجرای مسیر کاشان – قم باید به‌گونه‌ای باشد که مسافران در ایستگاه محمدیه یا نقاط حاشیه‌ای پیاده نشوند و برای رسیدن به قم با مشکلات رفت‌وآمد مواجه نباشند.
محمدمنان رئیسی دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز جدی استان به گسترش شبکه قطارهای حومه‌ای، گفت: بر اساس خواسته‌های مردمی، ضروری است دو محور ریلی قم – کاشان و قم – اراک در قالب قطار حومه‌ای فعال شود، چرا که این مسیرها در حال حاضر چنین امکانی ندارند و این کمبود، توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک جاده‌ای را با مشکل مواجه کرده است.
وی همچنین افزود: محور قم – تهران باید متناسب با میزان تقاضا ارتقا یابد، زیرا خدمات موجود نه تنها پاسخگوی نیاز مسافران نیست، بلکه از نظر سرعت و کیفیت نیز نیازمند برنامه‌ریزی و بهبود جدی است.
نماینده مردم قم در ادامه، آمادگی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه کمیسیون عمران را برای پشتیبانی از این طرح اعلام کرد و افزود: استاندار قم نیز با پیگیری‌های خود می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد این مطالبه ایفا کند، و ما نیز از ظرفیت کامل مجلس برای حمایت از آن بهره خواهیم گرفت.
وی با اشاره به پیامدهای رها شدن مسیر ریلی جمع‌آوری‌شده، اظهار داشت: این محور به‌ویژه در برخی فصول سال، به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده و از منظر مبلمان شهری نیز بدون استفاده مانده است. علاوه بر آن، عدم وجود ایستگاه در محدوده شهری باعث شده تا مسافران در ساعات نیمه‌شب در فاصله‌ای دور از شهر پیاده شوند که این مسئله تبعات اجتماعی و امنیتی ناپسندی به همراه دارد.
جبار علی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن کشور نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌های موجود حمل‌ونقل ریلی در استان، گفت: ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای بر اساس مصوبه هیأت دولت، سال‌ها پیش تصویب و امسال وارد فاز اجرایی می‌شود و پنج کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، اهواز و قم به‌عنوان شهرهای اولویت‌دار این طرح انتخاب شده‌اند.
جبارعلی ذاکری با توضیح تأثیر مستقیم توسعه ریل در کاهش هزینه‌های ملی و بهبود ایمنی جاده‌ها خاطرنشان کرد: سالانه حدود بیست هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و هرچند هر ساله هزاران نقطه حادثه‌خیز مرتفع می‌شود، اما تا زمانی که بار جاده‌ای کاهش نیابد، آمار تلفات جانی به‌طور معنادار کم نمی‌شود.
ذاکری با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی قم اظهار داشت: آنچه دیدم فراتر از تصورم بود و نشان داد که این استان ظرفیت‌های ارزشمندی در بخش تولید و صادرات دارد که می‌توان با بهره‌گیری از شبکه ریلی موجود، سهم صادرات و درآمد ارزی را افزایش داد.

وی با ابراز تأسف از فرصت‌سوزی سال‌های گذشته در قم، جمع‌آوری خط آهن را که می‌توانست بستری کارآمد برای کاهش گره‌های ترافیکی شهر باشد اشتباهی راهبردی دانست و افزود: بهره‌گیری بهینه از همان مسیر موجود، امکان تردد قطارهای حومه‌ای با ایستگاه‌های کوتاه‌فاصله را فراهم می‌کرد و به‌جای هزینه‌کرد سنگین در پروژه‌های تونل‌محور یا مترو، با صرفه‌جویی چشمگیر می‌توانست پاسخ‌گوی نیازهای حمل‌ونقلی شهر باشد.
همچنین در پایان این نشست تفاهم‌نامه اتصال شهرک شکوهیه قم به راه آهن سراسری میان استانداری قم، شرکت شهرک‌های صنعتی و راه آهن کشور نیز منعقد شد.
انتهای خبر/

آخرین اخبار
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها