مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اتاق بازرگانی قم مطرح کرد: توسعه گردشگری بدون نقش‌آفرینی بخش خصوصی محقق نمی‌شود/ قم با ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری، فرصت تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در همایش هفته گردشگری در اتاق بازرگانی قم، بر اهمیت مشارکت فعال بخش خصوصی در رشد و توسعه صنعت گردشگری این استان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش هفته گردشگری استان قم که با حضور استاندار قم، معاون پیشگیری از جرم دادگستری کل استان، رئیس و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم، معاونان هماهنگی امور اقتصادی و سیاسی امنیتی استانداری، مشاور عالی استاندار، فرماندار، مدیران‌کل دستگاه‌های اقتصادی و گردشگری، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی قم برگزار شد، گفت: توسعه بدون مشارکت‌پذیری و همراهی همه ارکان جامعه تحقق نمی‌یابد و صنعت گردشگری بستری است که تمامی دستگاه‌ها از شهرداری و استانداری گرفته تا بخش خصوصی باید در آن نقش‌آفرینی مستقیم داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه گردشگری، صنعتی اجتماعی و انسانی است، افزود: گردشگری امروز بزرگ‌ترین جریان انسانی در جهان به شمار می‌آید و گستردگی آن از هر رویداد بین‌المللی فراتر است.
شجاعی در تبیین نگاه خود به رسالت واقعی این صنعت اظهار داشت: گردشگری فراتر از یک فعالیت اقتصادی، ابزار تصویرسازی ملی است؛ گردشگری ابزاری برای تصویرسازی از ایران است و در سطح استانی، می‌تواند بیانگر هویت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر منطقه باشد.
وی قم را استانی با ظرفیت‌های فراوان و کمتر شناخته‌شده‌ای در حوزه گردشگری دانست و گفت: بسیاری از مناطق جنوبی و غربی استان قم هنوز برای بخش قابل توجهی از مردم کشور ناشناخته است و همین امر سبب شده که اقامت گردشگران در شهر به‌طور متوسط تنها چند ساعت طول بکشد که در صورت معرفی بهتر این جاذبه‌ها، اقامت گردشگران افزایش یافته و اقتصاد محلی نیز از منافع بیشتری بهره‌مند خواهد شد.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به مراکز مذهبی و علمی شاخص قم نظیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، افزود: افزون بر این جاذبه‌ها، استان قم در حوزه‌های متنوعی چون طبیعت‌گردی، غذاهای محلی و صنایع دستی نیز دارای ظرفیت‌های قابل توسعه است.
شجاعی گفت: گردشگری زیارتی یکی از پایدارترین انواع گردشگری در جهان است؛ زیرا برخلاف گردشگری فصلی، در تمام ایام سال مخاطب دارد.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه در معرفی قابلیت‌های گردشگری ایران در بازارهای بین‌المللی اظهار داشت: حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری رویدادهای تبلیغاتی در کشورهای هدف از جمله مسیرهایی است که فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های استان قم فراهم می‌کند.
وی با ذکر این نکته که در برنامه هفتم توسعه، افزایش دو و نیم برابری ظرفیت گردشگری زیارتی کشور هدف‌گذاری شده است، گفت: بر اساس آمارها، بخش قابل‌توجهی از زائران به شهرهای مقدس قم و مشهد سفر می‌کنند و این عدد باید با برنامه‌ریزی و همکاری همه بخش‌ها افزایش یابد.
شجاعی با اشاره به مأموریت دولت در این حوزه تصریح کرد: سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و نظارت بر عهده دولت است، اما اجرای مؤثر و خلاقانه امور در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.
مدیرکل توسعه گردشگری خارجی ادامه داد: حضور فعالان خصوصی در صنعت گردشگری، نه تنها بار اجرایی دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد بلکه با نگاه اقتصادی و رقابتی، سبب رشد کیفیت خدمات نیز می‌شود.
انتهای خبر/

آخرین اخبار
اطلاعیه ها
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها