اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان قم

آبخیزداری حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشور است

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی قم گفت: آبخیزداری یکی از روش‌های اصلی احیای‌ سفره‌های آب زیرزمینی است که در سالیان اخیر از چشم سیاست‌گذاران حوزه آب مغفول مانده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، علیرضا شیخانی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی قم که با حضور مدیر عامل اسبق آب منطقه‌ای قم و برخی اساتید دانشگاه، کارشناسان مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران و جمعی از بهره برداران بخش کشاورزی استان برگزار شد، گفت: توجه به آبخیزداری و احیای سفره‌های آب زیر زمینی از این طریق از وظایف وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بوده که متاسفانه سالهاست به محاق فراموشی سپرده شده است.
شیخانی با اشاره به اعطای مجوز‌های بیش از حد بخش حاکمیتی در گذشته برای حفر چاه ادامه داد: در حال حاضر سفره‌های آب زیرزمینی ما در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند که این امر، زنگ خطر را برای کشاورزان استان به صدا درآورده است.
وی در ادامه به آسیب‌های اجتماعی بی آبی در استان اشاره کرد و گفت: با از بین رفتن هر قطعه زمین کشاورزی به دلیل کم آبی، افراد زیادی که به عنوان کارگر در این زمین‌ها مشغول به فعالیت هستند، به آمار بیکاران استان اضافه شده و در طولانی مدت آسیب‌های بیشتری نیز به وجود خواهد آمد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی قم با تاکید بر اینکه اصلاح شرایط فعلی نیاز به تزریق سرمایه‌ دارد ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر و با اتخاذ سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، تزریق سرمایه از طریق اخذ تسهیلات بانکی تقریبا غیر ممکن شده است.
شیخانی در پایان به اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که آب به یک دغدغه و مسئله راهبردی برای فعالان این عرصه تبدیل شده است، اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت و رفتن به سمت کاشت محصولات کم آب‌بر، کمک شایانی به اقتصاد کشاورزی استان خواهد کرد.
انتهای پیام/

آخرین اخبار
اطلاعیه ها
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها