کمیسیون صنعت

معرفی کمیسیون

اتاق بازرگانی قم در دوره دهم با احصاء موانع و راهکارها در بخش صنعت، تشکیل کمیسونی با عنوان ” کمیسون صنعت اتاق بازرگانی قم ” را امری ضروری دانست تا برای توسعه این بخش در استان دستگاه‌های اجرایی با مشارکت بخش خصوصی به طور غیر مستقیم در اصلاح قوانین و مقررات مربوط به حمایت دولت از صنایع اقدام لازم را انجام دهند و از سویی سیاست‌ها و برنامه‌هایی را دنبال کند که به تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت، حمایت از تولید داخلی، ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه صنایع راه‌اندازی شده و ایجاد فرصت‌های شغلی، اصلاحات در قوانین مالیاتی در جهت حمایت از تولید، تسهیل در امور مالی و بانکی، حفظ و تقویت جایگاه واقعی بخش خصوصی در کشور و توسعه صنعت کمک کند.

 

ماموریت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی قم:

کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی قم با بهره گیری از ظرفیت همکاری و همفکری نمایندگان تشکلهای تخصصی صنایع مختلف و فعالین اقتصادی، مبادرت به بررسی مسائل و مشکلات و چالش های بنگاههای صنعتی، پایش مستمر فضای کسب و کار صنایع، انعکاس و پیگیری مسائل و مشکلات هر یک از حوزه ها، ایجاد فضای هم افزایی و تعامل میان فعالان با متولیان، تصمیم گیران و تصدی گران این عرصه و همچنین ارائه مشاوره و تصمیم سازی برای دست اندرکاران در عرصه های گوناگون صنعتی در راستای تسریع در مسیر رونق تولید و اشتغال می نماید.

 

کارگروه های پیشنهادی کمیسیون صنعت

  1. کمیته تحقیق و توسعه صنعت
  2. کمیته بازاریابی و ارتباطات
  3. کمیته آموزش و توسعه منابع انسانی
  4. کمیته کارآفرینان و دانش بنیان
  5. کمیته آسیب شناسی موانع تولید

رسته های صنایع استان:

صنایع کشاورزی و تبدیلی

صنایع چوب و سلولزی

صنایع ماشین سازی

صنایع فناوری و خدمات

صنایع نساجی 

صنایع غذایی  

صنایع کانی غیر فلزی

صنایع دارویی و بهداشتی

صنایع کفش و صنایع وابسته

صنایع فلزی و لوازم خانگی

صنایع برق و الکترونیک

صنایع شیمیایی و پلیمری

صنایع هیدروکربنی(نفت.گاز.روانکاره)

 

وظایف کمیته های تخصصی

  • کمیته تحقیق و توسعه صنعت
  1. ارزیابی وضعیت صنایع مختلف در استان قم ( تشخیص نقاط ضعف وقوت وتهدید و فرصت‌ها)
  2. پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه صنعتی به کمیسیون صنعت.
  3. ارتباط و همکاری با نهادهای دولتی جهت تسهیل فرآیندهای توسعه صنعتی.
  4. برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای مرتبط با توسعه صنعت در استان.
  5. تعیین موضوعات تحقیق و توسعه مرتبط با صنایع مختلف.
  6. تشویق شرکت‌ها و سازمان‌ها به انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه.
  7. ارزیابی پیشرفت‌ها و نتایج حاصل از پروژه‌های تحقیق و توسعه.
  8. انتشار نتایج تحقیقات و ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط.
  9. بررسی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق و ارائه پیشنهادات لازم به کمیسیون
  • کمیته بازاریابی و ارتباطات
  1. تدوین راهبردهای بازاریابی برای صنایع مختلف در استان.
  2. ترویج محصولات و خدمات تولیدی استان در داخل و خارج از کشور.
  3. برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و رویدادهای تبلیغاتی.
  4. تسهیل ارتباطات بین تولیدکنندگان و بازرگانان در استان.
  5. ارتقاء تجارت داخلی و بین‌المللی برای صنایع مختلف.
  6. پیگیری مسائل تجاری و مشکلات مرتبط با واردات و صادرات.
  7. ارتباط با سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های تجاری خارجی در خصوص فرصت‌های تجاری
  8. بررسی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق و ارائه پیشنهادات لازم به کمیسیون
  • کمیته آموزش و توسعه منابع انسانی
  1. تشخیص نیازهای آموزشی در صنایع مختلف و تدوین برنامه‌های آموزشی متناسب.
  2. ارتقاء مهارت‌های کارکنان در صنایع مختلف به منظور افزایش بهره‌وری.
  3. همکاری با مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها برای توسعه دانش و مهارت‌های مورد نیاز
  4. توسعه مهارت‌های مدیریتی و علمی وفنی
  5. بررسی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق و ارائه پیشنهادات لازم به کمیسیون
  • کمیته کارآفرینان و دانش بنیان
  1. تشویق کارآفرینی: شامل وبینارها، کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و رویدادهای آموزشی باشند.
  2. ارتقاء فرهنگ کارآفرینی: ایجاد فرهنگ کارآفرینی در سازمان و تشویق اعضا به ارائه ایده‌های نوآورانه و اجرای پروژه‌های کارآفرینانه از مهمترین وظایف این کمیته است. این فرهنگ ممکن است شامل تشویق به مدیریت ریسک، قبول شکست به عنوان یک فرصت برای یادگیری، و ایجاد ارتباط با جوامع استارتاپی و فرهنگ‌های نوآور باشد.
  3. ارزیابی ایده‌ها: کمیته می‌تواند ایده‌های ارائه شده توسط اعضای صنایع را ارزیابی کند تا پروژه‌های مستحق توجه و پتانسیل بالا را شناسایی کند. این ارزیابی ممکن است شامل جلسات ارزیابی، بررسی تجاری و تحلیل مزیت رقابتی باشد.
  4. حمایت مالی و مشاوره: اعضای کمیته می‌توانند پروژه‌های کارآفرینانه را از نظر مالی مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت لزوم، منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند یا به منابع خارجی (شتاب دهنده ها) معرفی کنند. همچنین، می‌توانند به عنوان مشاوران برای پیش بردن پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف مانند بازاریابی، مدیریت، تکنولوژی و حقوقی فعالیت کنند.
  5. ایجاد شبکه و ارتباطات: کمیته می‌تواند با جوامع کارآفرینی و دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سایر سازمان‌های مشابه ارتباط برقرار کند. این ارتباطات می‌توانند به اشتراک گذاری ایده‌ها، تجارب و منابع منجر شوند.
  6. ارزیابی پیشرفت: کمیته می‌تواند پیشرفت پروژه‌ها را پیگیری کند و از اعضا گزارش‌های دوره‌ای دریافت کند. این ارزیابی می‌تواند به بهبود روند پیشرفت و اصلاح استراتژی‌ها کمک کند.
  7. تشویق به همکاری: کمیته می‌تواند تشویق به همکاری بین اعضا و تشکیل تیم‌های چندتخصصی را ارتقاء دهد تا پروژه‌ها با موفقیت بیشتری پیش بروند.
  8. بررسی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق و ارائه پیشنهادات لازم به کمیسیون

به طور کلی، هدف اصلی کمیته کارآفرینان و دانش‌بنیان ایجاد یک محیط فرهنگی مستعد برای رشد کارآفرینی و نوآوری در استان است. این کمیته با ایجاد فرصت‌ها، تسهیل منابع و ارتباطات، ایجاد انگیزه و تشویق اعضا به تجربه کارآفرینی و اجرای پروژه‌های نوآورانه به سود صنعت و جامعه کمک می‌کند.

 

  • کمیته آسیب شناسی و رفع موانع تولید(عارضه یابی)
  1. شناسایی و تحلیل مشکلات و موانع موجود در تولید صنایع مختلف در استان قم.
  2. ارزیابی تأثیرات مشکلات بر بهره‌وری، کیفیت، و رشد صنایع.
  3. پیگیری مسائل مرتبط با تأمین مواد اولیه، تکنولوژی، نیروی انسانی و مشکلات مالی.
  4. تشکیل جلسات منظم برای بحث و بررسی مسائل آسیب‌شناسی و موانع تولید.
  5. تهیه گزارش‌های دوره‌ای از مشکلات شناسایی شده و پیشنهاد راهکارها برای رفع آنها.
  6. همکاری با سایر کمیته‌ها برای پیگیری راهکارهای اجرایی در زمینه‌های مشکلات.
  7. ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقاتی و قضایی برای دریافت راهنمایی تخصصی.
  8. بررسی موضوعات ارجاعی از سوی اتاق و ارائه پیشنهادات لازم به کمیسیون

توجه داشته باشید که تعامل مستمر با کارشناسان و فعالان اقتصادی در صنایع مختلف و توجه به تحلیل دقیق و روشن از موانع تولید و راهکارهای اجرایی می‌تواند به کارآمدی این کمیته کمک کند. همچنین، اهمیت دارد که این کمیته در تعامل با دیگر کمیته‌ها، بخصوص کمیته‌های تخصصی مرتبط با هر صنعت، به منظور تسهیل تعامل و همکاری میان آنها نیز فعالیت داشته باشد.

 

دستاوردها

در انتظار تأمین محتوی توسط دبیر مربوطه 1402/06/20

اهداف و برنامه

اهداف کمیسیون

بررسی چالشها و مشکلات رقابت پذیری صنعتی و ارائه راهکارهای ارتقای آن؛

بررسی چالشها و مشکلات رشد و رونق SME ها (صنایع کوچک و متوسط که تعداد کارکنان انها زیر50 نفر میباشند) و ارائه استراتژ یهای آن؛

شناسایی زنجیر ههای ارزش صنعتی کارا و ارائه استراتژ یهای ارتقای آنها

تلاش برای ایجادارتباط موثر بین فعالان صنعتی با مسئولان و تصمیم گیران کشور جهت طرح مسائل و مشکلات و تبیین راهکارها؛

شناسایی موانع رشد و توسعه رشته های مختلف صنعتی

تلاش برای توسعه صادرات صنعتی با ارزش افزوده بالاتر؛

پیگیری منع مداخله نهادهای غیر ذی ربط در امر صنعت

بررسی و ارائه پیشنهادهای مناسب جهت تدوین و یا اصلاح قوانین و مقررات لازم برای بهبود فضای کسب و کار

بررسی و ارائه پیشنهادهای مناسب جهت تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی

کمک به تدوین استراتژی و سیاستهای صنعتی مناسب جهت شکل گیری و انجام فعالیتهای بلند مدت صنعتی و اقتصادی وکاهش پراکنده کاری و روزمرگی و موازی کاری

بررسی قوانین و مقررا ت مرتبط با حوزه صنعت در راستای شناسای ی و پایش قوانین مخل با رویکر د بهبود

بررسی و ارائه راهکار حل مشکل کمبود مواد اولیه خطوط تولید

کمبود سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و بررسی دلایل عدم دسترسی به سرمایه بانک ها و بازار سرمایه

بررسی مشکلا ت ناشی از تحریم های بین المللی و عدم تامین و تخصیص ارز ، توسط بانک مرکزی برا ی انتقال

تکنولوژی و بروزرسانی تجهیزات و ماشین آلا ت خطوط تولید

مشکلا ت زیر ساختی موجود در شهرک ها ی صنعتی کشور

کمک به تولید و صنعت داخلی و عدم واردا ت کالاهای مشابه ساخت داخل

در انتظار تأمین محتوی توسط دبیر مربوطه 1402/06/20