اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان قم

در حضور مدیران دستگاه‌های اقتصادی و صادرکنندگان استان عنوان شد؛ بررسی علل کاهش صادرات استان در اتاق بازرگانی قم

نشست فعالان حوزه صادرات استان با مدیران دستگاه‌های اقتصادی به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، نشست مشترک مدیران عامل واحدهای تولیدی-صادراتی و شرکت‌های توسعه صادرات با حضور مدیرکل گمرکات، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و همچنین رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان به میزبانی اتاق بازرگانی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی حاج حسینی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی قم اظهار کرد: قانون‌گذار در برنامه ششم توسعه مسیر صادرات کشور را مشخص کرده بود، که متاسفانه به دلایل مشخص محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه در سال 1384 صادرات ایران 7 میلیارد دلار بود و از سال 84 تا 90 که قیمت دلار تقریبا ثابت بود صادرات ایران به حدود 40 میلیارد دلار رسید عنوان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ارزش ریال هرچقدر کم‌تر شود، صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حاج حسینی با بیان اینکه در دهه 90 رشد صادرات چشم‌گیری نداشتیم، مطرح کرد: در سال 1401 درپی برخی از اتفاقات ازجمله جنگ اوکراین صادرات کشور رکورد زد. ایشان با اشاره به اینکه 115  قلم کالایی که ایران صادر می‌کرد در سال 1401 ممنوع اعلام شدند، خاطرنشان کرد: این اتفاق موجب کاهش صادرات در سال 1402 شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق قم ضمن اشاره به اینکه این قانون شامل صنایع شیمیایی و فلزی می‌شد، تصریح کرد: طی روزهای اخیر صنایع فلزی از این قانون حذف شد و همین موضوع نشان می‌دهد که اصل این قانون درست نبوده است.

در ادامه این نشست فعالان عرصه صادرات استان به گلایه از موانع صادرات کالاهای تولیدی در استان پرداختند.

حیدرشهناززاده مدیرعامل شرکت گرانول کارون از دوتعرفه‌‌ای بودن گرانول eva   به عنوان مشکل صادراتی این محصول نام برد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم خاطر نشان کرد: ما در اتاق بازرگانی و مدیران کل دستگاه‌های مربوطه باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا طی آن به تقویت صادرکنندگان خرد استان بپردازیم.

ابراهیمی از دیگر صادرکنندگان استان نیز با بیان اینکه به سوالات تولیدکنندگان نمی‌توان با آزمون و خطا پاسخ داد، مطرح کرد: دنیا درحال صادرات بسیار بزرگ و قوی است و ما نیز می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر تجارت ابتدا سرمایه‌مداری، سپس مشتری‌مداری و امروز سلیقه‌مداری است، عنوان کرد: متاسفانه در کشور امروز در مرحله مشتری‌مداری مانده‌ایم.

در ادامه نیز علیان مدیرعامل یک شرکت توسعه صادرات با بیان اینکه شرکت‌های توسعه صادرات بازوهای شرکت‌های تولیدی هستند، خاطرنشان کرد: کشورها به دلیل تحریم در مبادله مشکلاتی دارند که داشتن انبار در کشورهای مقصد می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

همچنین آریا صادق نیت حقیقی عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم کشور با اشاره به اینکه نظام مشوق‌های صادراتی باید هدفمند باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات صادرات استان این است که بسیاری از صادرات شرکت‌های قمی از گمرک سایر استان‌ها انجام می‌شود.

وی از خام فروشی به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش کالاهای صادراتی استان و کشور یاد کرد و افزود: اگر برای این معضل صادرکنندگان در آینده‌ای نزدیک چاره‌اندیشی نشود، شاهد روزهای خوبی برای صادرات نخواهیم بود.

محمد ایرانی رئیس اتاق قم نیز با بیان اینکه باید یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم تا مشکلات صادرکنندگان استان را به صورت جامع بررسی کنیم، تصریح کرد: زنجیره ارزش واقعی با زنجیره ارزش ظاهری متفاوت است و اگر ما زنجیره واقعی ارزش را به درستی درنظر نگیریم، آسیب خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه در زمینه افزایش صادرات استان باید شاهد همدلی بخش حاکمیت و بخش خصوصی استان باشیم، یادآور شد: برخی از واحدها تمام ظرفیت‌های صادراتی خود را از دست داده‌اند که باید از آن‌ها حمایت کنیم.

عباس شیرمحمدی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز  با بیان اینکه برای سال آینده می‌توانیم وام‌های رونق تولید را به سمت نوسازی تجهیزات ببریم، عنوان کرد: در استانداری قم خود را موظف به شنیدن مشکلات و پیگیری آن‌ها می‌دانیم.

در انتها نیز مدیرکل گمرک استان با بیان این موضوع که در عرصه صادرات بزرگ‌ترین مشکل در کشور رفع تعهدات ارزی و در عرصه واردات چالش اصلی ثبت سفارش و تخصیص‌ ارز است، مطرح کرد: در مجموعه گمرک استان قم در تلاش هستیم تا در عرصه تجارت به بهترین شکل با متقاضیان تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار
اطلاعیه ها
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها