در نشست هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری مطرح شد: بخش خصوصی پیشران رشد تولید در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: ماموریت مهم ما در بخش کشاورزی افزایش تولید و بهره‌وری به کمک بخش خصوصی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، محمدرضا حاجی رضا در همایش هم‌اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری که به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قم و با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی و کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد با اشاره به لزوم رشد تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در استان، گفت: ماموریت مهم ما در بخش کشاورزی افزایش تولید و بهره‌وری است که باید در این راستا از تمام ظرفیت‌های حاکمیتی و بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی همچنین از تغییر کاربری‌هایی که در سالهای اخیر به یک معضل زیست محیطی نیز تبدیل شده است سخن گفت و ادامه داد: باید به دنبال تقسیم بندی مناطق باشیم که بر اساس آن ارگان یا شخص خاصی نتواند تغییر کاربری بدهد.
وی از کمبود منابع آب استان هم به عنوان یکی از مشکلات فعالان صنعت کشاورزی نام برد و افزود: در حال حاضر دغدغه اصلی دستگاه‌های مرتبط با این صنعت کمبود آب است اما در عین حال نباید از حفظ خاک حاصلخیز غافل بود و دائما می‌بایست در حال آمایش خاک مورد استفاده در بخش کشاورزی باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزایش استفاده از علم روز را یکی از راه‌های اصلی افزایش تولید و بهره‌وری دانست و گفت: ماشین آلات به روز، استفاده از دانش روز دنیا و بهره‎‌مندی از نیروی کار دلسوز و متخصص لازمه رسیدن به نقطه پیش بینی شده برای صنعت کشاورزی استان است، جایگاهی که در آن کشاورزان زحمتکش ما دغدغه مالی ندارند و با خیالی آسوده در پی افزایش تولید و رونق صنعت خود هستند.
علیرضا شیخانی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی قم در ادامه این همایش از حمایت‌های اتاق بازرگانی از صنعت کشاورزی و برگزاری توربازدیدها و جلسات آموزشی مختلف برای ارتقا سطح دانش فعالان این حوزه خبر داد.
دکتر دهقانی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور نیز در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم در استان قم کشاورزی پایدار داشته باشیم، باید با افزایش بهره وری، تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.
وی افزود: هم زمان باید به سطح تولید فعلی در واحد زارعی قانع باشیم و به ازای آن سطح زیرکشت را کاهش دهیم تا آب کمتری مصرف شود و وضعیت منابع آبی به شرایط بهتری برسند، که همان افزایش بهره وری آب است.
همچنین دکتر عباسی مشاور وزیر و مجری ساماندهی نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: شاخص های بهره وری فیزیکی و اقتصادی نقاط ضعف وقوت خود را دارد، بالغ بر 40 عامل در بهره‌وری دخیل هستند.
وی افزود، آب مهمترین عامل در بهره وری بوده که بیش از ۳۰ درصد عوامل را به خود داده وتکنولوژی و هوشمندسازی از عوامل موثر و تاثیرگذار دیگر است.
انتهای خبر/

آخرین اخبار
اطلاعیه ها
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها