نشست مشترک هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قم و هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به میزبانی اتاق بازرگان قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، نشست مشترک هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قم و هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با حضور هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان، مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان در سالن ابریشم اتاق بازرگانی قم برگزار شد.
محمد ایرانی رئیس اتاق بازرگانی قم در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیت فعالان اقتصادی استان قم گفت: نزدیک به چهارهزار فعال اقتصادی، پایههای اقتصاد استان هستند و میتوانند در حوزه مسئولیت اجتماعی نقشآفرینی کنند، لازمه این مهم، فاصله گرفتن از شعار و روی آوردن به اقدامات عملی است.
وی همچنین به طرح توسعه هنرستانهای جوار کارخانهای با همکاری سازمان فنی و حرفهای اشاره و توضیح داد: ماشینآلات بهروزرسانیشده واحدهای صنعتی میتواند در بخش آموزش مورد استفاده قرار گیرد، این روند، ضمن کاهش هزینهها، دانشآموزان را با شرایط واقعی تولید آشنا میکند.
این فعال اقتصادی با اشاره به سبک زندگی و نوع دیدگاه نسل جدید، بر لزوم آموزش واقعیتهای تولید تأکید کرد و گفت: باید مسیر رشد اقتصادی و نمونههای موفق کارآفرینی به آنان معرفی شود تا دریابند هر موفقیت صنعتی از نقطه صفر آغاز شده است.
رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: کمبود بیش از ۲۴ هزار مترمربع فضای آموزشی، نیاز استان قم را جدیتر کرده است که با همدلی بخش خصوصی، خیرین و دستگاههای اجرایی، میتوان این کمبودها را جبران کرد.
در ادامه رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور با بیان اینکه حفظ و نگهداری مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است، خواستار تشکیل کارگروههای تخصصی در مناطق آموزش و پرورش برای بازرسی دورهای و رفع مشکلات فنی و بهداشتی مدارس شد.
شاهحسینی با اشاره به لزوم تکمیل مدارس نیمهکاره افزود: خیرین میتوانند منابع خود را برای اتمام طرحهای نیمهتمام هدایت کنند تا ظرفیت آموزشی استانها تکمیل شود.
وی طرح «مولدسازی» را از اولویتهای کاری جامعه خیرین برشمرد و تصریح کرد: فروش املاک مازاد یا تغییر کاربری فضاهای غیرآموزشی میتواند زمینه ساخت چندین مدرسه جدید را فراهم کند.
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور همچنین بر ضرورت حل مشکلات انشعابات آب، برق و گاز پیش از افتتاح مدارس تأکید و خاطرنشان کرد: خیرین باید بدون دغدغه اداری فعالیت کنند و تأخیرهای اداری نباید مانع بهرهبرداری پروژهها شود.
وی مقاومسازی مدارس فرسوده، استفاده از انرژی خورشیدی، بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش و ارتقای معیشت و سلامت معلمان را از محورهای مهم برنامههای خیرین دانست و گفت: تا احوال فرهنگیان خوب نشود، حال دانشآموزان و کیفیت آموزش بهبود پیدا نمیکند.
سید ناصر علایی طباطبایی زواره، رئیس مجمع خیرین مدرسهساز قم، ضمن تأکید بر پیوند عمیق اتاق بازرگانی و مجمع خیرین گفت: بیش از ۵۰ درصد فضاهای آموزشی قم با مشارکت خیرین ساخته شده که اعضای اتاق قم نیز در آن نقش پررنگی داشتهاند.
وی با اشاره به کمبود ۸ دهم متری فضای آموزشی نسبت به میانگین کشوری، گفت: نیاز استان احداث ۱۳۲۰ کلاس در ۱۱۰ مدرسه و بازسازی ۱۴۰ مدرسه است تا عقب ماندگی از میانگین کشوری جبران شود.
علایی با بیان اینکه قم سالانه ۷ تا ۸ هزار دانشآموز جدید دارد، رویکرد آتی مجمع را توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای مرتبط با صنایع بومی، ازجمله کفش، عنوان کرد و گفت: احداث هنرستانهای جوار کارخانهها میتواند نیروی کار متعهد و ماهر را برای تولید داخلی تأمین کند و نرخ بیکاری را کاهش دهد.
ابوالفضل هندویان عضو هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان نیز با قدردانی از همراهی و حمایت فعالان اقتصادی و خیرین، بر لزوم همافزایی برای رفع نیازهای آموزشی تأکید کرد و با بیان اینکه «مدارس آیندهسازان کشور را تربیت میکنند، افزود: دولت بهتنهایی توان تأمین همه نیازهای آموزش را ندارد و مشارکت خیرین و بخش خصوصی در این حوزه یک ضرورت ملی است.
هندویان با اشاره به اهمیت حفظ هویت دینی و ملی از مسیر آموزش گفت: هر میزان که در ساخت و تجهیز مدارس سرمایهگذاری شود، به تحکیم بنیانهای فرهنگی و توسعه کشور منجر خواهد شد. وی تصریح کرد: هدف خیرین مدرسهساز صرفاً تأمین بودجه برای خود نیست، بلکه ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد فضای مطلوب برای دانشآموزان سراسر کشور است.
در پایان نشست، اعضای هیأتمدیره جامعه خیرین مدرسهساز کشور همراه با رئیس و هیأتمدیره جامعه خیرین مدرسهساز استان، از نمایشگاه دائمی توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان بازدید کردند و در جریان ظرفیتهای استان در حوزه تولید قرار گرفتند.
انتهای خبر/