اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان قم

مصوبه شورای گفت‌وگو برای پیگیری عدم اخذ مالیات از صادرات گرانول EVA

در شصت و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان موضوع اخذ مالیات از صادرات گرانول EVA و بررسی نحوه اجرای ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم مطرح و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، شصت و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست سیدمحمد آقامیری استاندار قم، دبیری اتاق بازرگانی و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین فعالان اقتصادی در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
محمد ایرانی رئیس اتاق بازرگانی قم در نطق پیش از دستور این نشست، با اشاره به مشکلات مرتبط با فعالان اقتصادی استان، مساله قطعی و ناترازی برق را چالش پیش روی صنعت‌گران استان دانست و خواستار تدبیر جدی مدیران عالی استان در این زمینه شد.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که در قم بیشتر از استان‌های دیگر درگیر آن هستیم، تخصیص ارز است گفت: از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته تا به حال، در واحدهای خُرد استان تقریبا هیچ تخصیص ارزی نداشته‌ایم.
ایرانی با بیان این مطلب که حضور نماینده بانک مرکزی در استان ضروری است بیان کرد: نماینده بانک مرکزی حداقل باید برای واحدهای کوچک استان که فقط به ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار ارز نیاز دارند، پاسخ‌گو باشد.
نخستین دستور این نشست، تصویب تقویم برگزاری جلسات سال 1403 شورا بود که به پیشنهاد دبیرخانه شورا مصوب شد، جلسات پنج‌شنبه پایان هر ماه برگزار شود.
دستور دوم این نشست، انتخاب 8 نفر از نخبگان اقتصادی استان برای عضویت در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بود که با نظر استاندار مقرر شد اسامی دو برابر ظرفیت طی نامه‌ای اعلام شده تا تصمیم‌گیری در جلسه بعد شورا صورت گیرد.
در ادامه این جلسه مساله اخذ مالیات از صادرات گرانول EVA، مطرح شد.
مجتبی فرهادی دبیرکل اتاق بازرگانی قم در این خصوص با تاکید بر اینکه یکی از کالاهای صادراتی استان انواع گرانول است گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بند ساعت و بند (ص) و بند (ز) هیئت وزیران مصوب کردند که جهت جلوگیری از صادرات مواد اولیه خام در هنگام صادرات از برخی تعرفه‌های صادراتی عوارض اخذ گردد که در خصوص گرانول تاکید شده است اگر به شکل ابتدایی باشد، در صورتی که کارخانه‌های تولید گرانول برای تبدیل گرانول به محصول صادراتی ۱۴ نوع مواد اولیه به آن می‌افزایند.
رئیس اتاق قم نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه مواد اولیه‌های وارداتی که تبدیل به کالای نهایی می‌شوند و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند را نباید مشمول مالیات کرد افزود: چرا که این موضوع به راحتی ما را از گردونه رقابت جهانی حذف می‌کند و امروز تولید کنندگان درگیر مسائل و چالش‌های این چنینی هستند که به راحتی توسط تصمیمات اجرایی و مدیریتی مدیران در استان‌ها با پیگیری از مقامات بالادستی حل و فصل می‌شود.
وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد گرانول EVA کشور در قم تولید می‌شود، کاهش صادرات این محصول از استان را مورد توجه قرار داد و گفت: برخوردهای مدیران موجب شده دست و پای تولیدکننده بسته و از تولید و صادرات فراری شوند.
در این خصوص محسن اسحاقی فرد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم هم گفت: متاسفانه کد طرفه واردات رزین گرانول با کد تعرفه گرانول EVA مطابقت دارد به همین دلیل مشکلات فوق ایجاد شده و می‌بایستی یک کد طرفه جدید برای گرانول ساخته شود تا این مسئله برای همیشه مرتفع گردد.
نهایتاً مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع و نظر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گرانول در استان و کشور، این موضوع توسط مدیران استان‌ تفسیر به رای نشده و با کسب تکلیف از مجلس شورای اسلامی و پیگیری برای تعریف کد تعرفه جدید، مشکل برای تمام کشور حل شود.
آخرین دستور شصت و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، بررسی نحوه اجرای ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم بود که در این خصوص نیز دبیرکل اتاق بازرگانی قم گفت: در هیچ جای قانون برای استناد به معافیت مالیاتی محصولات واحد مورد بهره‌برداری اشاره به پشت نویسی پروانه نداشته است اما رویه وزارت صمت اکنون برای پروانه‌های توسعه‌ای ملاک پشت نویسی بوده و این مطلب موجب شده است تا تولید کنندگان و بازرگانان در خصوص معافیت‌های مالیاتی قبلی با مشکل مواجه شوند.
استاندار قم در این خصوص با تاکید بر اینکه حذف نفت از چرخه مخارج کشور و هزینه کرد درآمد حاصل از فروش نفت در حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان، تنها با اخذ به حق مالیات امکان‌پذیر است گفت: نباید از پرداخت مالیات فرار کنیم، باید مالیات را به حق، و از درآمدهای واقعی بگیریم.

انتهای خبر/

آخرین اخبار
اطلاعیه ها
منتخب تصاویر
منتخب فیلم ها